söndag 27 november 2011

Dagens Fråga

Hej Ellie, först måste jag tacka dej för en såå underbar blogg, u rock girl! Sen då min fråga, hur talar du så bra svenska när du bor i finland, och så är ju ditt namn också relativt svenskt? Kram


Hej du, tack så mycket! Oj då, kanske många som undrar det där, men sanningen är att jag inte är ett dugg ''finsk'' fast jag bor i finland, helt hundra procent ''finlandssvensk'' som de heter. I finland är typ fem procent av befolkningen svensk och vi bor här i söder eller i österbotten. Talar nästan bara svenska på dagarna utom då jag går på stan och nåt dumt biträde inte kan ett enda ord svenska, då är jag ju tvungen att byta språk... Faktiskt lite smått störande! Vi har ju rätt att få betjäning på svenska och så... Finska är ett av de värsta språken jag vet, jag kan ''the basics'' och mer vill jag inte kunna.
Altså hela min släkt är finlandssvensk och jag har även släktingar där i sverige så. Kram på dej!


Hundra procent finlandssvensk :D

1 kommentar:

  1. På tal om frågor.. Hur klarar du dej i gymnasiet? Är det så jobbigt som alla säger? Vad hade du för medeltal när du slutade 9an, altså inte avgångsbetyget men det andra.. Hur går provveckorna? :) Hoppas du svarar på det här (:

    SvaraRadera